Powrót do góry


2021-08-03 - godzina: 07:45
WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE ZWOŁANIA WALNEGO ZGROMADZENIA CZŁONKÓW SM POTOCKA w 2021 r.

Szanowni Państwo,

1. W dniu 14 marca 2020 r. wprowadzony został na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego, a następnie – odwołano stan zagrożenia epidemiologicznego i ogłoszono w dniu 20 marca 2020 r. do odwołania stan epidemii. Stan epidemii trwa do dziś.

2. Zgodnie z przepisem art. 90 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw:

jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni albo zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu

3. Następnie – na mocy art. 78 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 - wprowadzono kolejne zmiany w ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 i 695) - m.in. następujące:

po art. 90 dodaje się art. 90a w brzmieniu: „Art. 90a. W przypadku gdy kadencja rady nadzorczej lub zarządu spółdzielni upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega ona przedłużeniu do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia spółdzielni w terminie, o którym mowa w art. 90.”.

 Powyższe oznacza, że na mocy ww. przepisów wprowadzona została norma prawna, która z mocy ustawy przedłuża kadencję rady nadzorczej lub zarządu jeżeli kadencja ta upłynęła lub upłynie w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.   Przedłużenie kadencji tych organów trwa do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia (w terminie o którym mowa w art. 90).

 4. Należy dodatkowo wyjaśnić, że - zgodnie ze stanowiskiem Związku Rewizyjnego - pod pojęciem zwołania pierwszego walnego zgromadzenia w terminie o którym mowa w art. 90 należy rozumieć pierwsze walne zgromadzenie w formule stacjonarnej zwołane pomiędzy okresem od wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, tj. od dnia 24 czerwca 2020 r. do 6 tygodni od dnia ustania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Tym samym w pojęciu tym nie mieści się podejmowanie przez walne zgromadzenie uchwał na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w trybie przepisu art. 36 § 9 –13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze.

Jeżeli więc walne zgromadzenie podejmie uchwały na piśmie to kadencja ustawowych organów nadal będzie korzystała z ustawowego przedłużenia, o którym mowa w ww. art. 90a.

Nie wyklucza to oczywiście możliwości dokonania wyboru organów nowej kadencji w trybie uchwał walnego zgromadzenia podejmowanych na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

Uwzględniając jednak specyfikę wyboru nowych członków organów, w tym prezentację kandydatów itd. – Zarząd uznał, że przeprowadzanie wyborów w tym trybie nie zapewnia członkom realizacji pełnych uprawnień wyborczych.

Natomiast jeżeli zostanie zwołane pierwszego walne zgromadzenia w terminie o którym mowa w art. 90, to z dniem odbycia tego walnego zgromadzenia upłynie kadencja organów ustawowych, a w konsekwencji na tym walnym zgromadzeniu powinni zostać wybrani członkowie organów nowej kadencji.

5. Wyjaśniając z kolei przyczyny odroczenia zwołania walnego zgromadzenia w formule stacjonarnej, Zarząd wskazuje, że aktualnie obowiązuje przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii w §  26 ust. 15 oraz § 9 ust. 34c stanowią, że:

 "Do dnia 31 sierpnia 2021 r. zakazuje się organizowania i udziału w innych niż określone w ust. 1 i ust. 1a zgromadzeniach, w tym imprezach, spotkaniach i zebraniach niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem:

1) spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych;

2) imprez i spotkań do 25 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie; do limitu osób nie wlicza się osoby organizującej imprezę lub spotkanie oraz osób wspólnie z nią zamieszkujących lub gospodarujących;

3) imprez i spotkań do 150 osób, które odbywają się na otwartym powietrzu albo w lokalu lub w wydzielonej strefie gastronomicznej sali sprzedaży, o których mowa w § 9 ust. 15 pkt 2

 [§ 9 ust. 15 pkt 2 dot. prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 56.10.A) oraz związanej z konsumpcją i podawaniem napojów (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 56.30.Z)];

4) zgrupowań, spotkań lub zebrań związanych z realizacją zadań mających na celu zwalczanie lub zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt, w tym zwierząt wolno żyjących (dzikich).

Od dnia 26 czerwca 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2021 r. prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 82.30.Z), jest dopuszczalne pod warunkiem, że w pomieszczeniu, w którym jest realizowana tego rodzaju działalność, przebywa jednocześnie nie więcej niż 1 osoba na 10 m2powierzchni pomieszczenia.

Do liczby osób, o których mowa powyżej nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19.

Przy czym należy podkreślić, iż ww. przepisy są niejednoznaczne, albowiem spółdzielnie mieszkaniowe nie prowadzą działalności, o której mowa ww. PKD, brak jest również poprzednio obowiązujących regulacji, które wprost stanowiły, że do zgromadzeń i spotkań innych niż zgromadzenia w rozumieniu art. 3 ustawy - Prawo o zgromadzeniach stosuje się określone limity osób.

Przypomnieć również należy, że do walnych zgromadzeń spółdzielni mieszkaniowych nie będzie miał zastosowania § 26 ust. 1a i 1b ww. rozporządzenia albowiem zgromadzenie w rozumieniu art. 3 ustawy - Prawo o zgromadzeniach, w którym obowiązuje limit 150 osób, to zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych. Przepis ten nie będzie miał zastosowana do spółdzielni mieszkaniowych, gdyż w spółdzielniach mieszkaniowych występuje rejestr członków, tym samym nie wypełniają one ww. definicji. W takim wypadku walne zgromadzenia będzie stanowiło przestrzeń dla określonych imiennie osób.

(takie stanowisko przedstawił Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP w sprawie ustawowego przedłużenia kadencji organów Spółdzielni Mieszkaniowych oraz możliwości zwołania walne zgromadzenia w formule stacjonarnej)

Uwzględniając powyższe, kierując się wytycznymi właściwych służb epidemiologicznych, stanowiskiem związku rewizyjnego oraz dbałością o zdrowie i bezpieczeństwo swoich członków, Zarząd nie zdecydował się na przeprowadzenia stacjonarnych obrad – w to miejsce, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, przeprowadzając głosowania nad niezbędnymi uchwałami w trybie korespondencyjnym.





POKAŻ WSZYSTKIE